China
De sona is een eenvoudige hobo, zoals in vrijwel alle culturen voorkomt: conisch met een dubbel riet. De
erhu een eenvoudig vedeltje waar verrassend virtueel op kan worden gespeeld. Het instrument bestaat (met diverse namen) in allerlei grootten en uitvoeringen. Typisch is dat het haar van de strijkstok tussen de twee snaren loopt; de ene snaar wordt dus van boven, de andere van onderen aangestreken. De
erhu is een zogenaamde ‘spiesvedel: De klankkast is doorboord met twee gaten waardoorheen een stok als hals wordt gestoken; de snaren worden onder aan die stok bevestigd en bovenaan ook met een stemmechanisme. De klankkast wordt met een kam door de snaren vastgehouden. Het voordeel is dat er geen stevige lijmverbinding nodig is zoals bij een viool. De
liuqin is een driesnarige variant van de bekendere luit
pi’pa. Mondorgel sheng is een buitengewoon oud blaasinstrument al zeker 5000 jaar bekend: in het graf van Markies Yi van Zeng in de provincie Hubei (343 v.C.) is een exemplaar daadwerkelijk gevonden. De pijpjes hebben een doorslaande tong en een gat. Als het gat open is klopt de lengte van het pijpje niet met de toon van de tong en doet hij het niet; bij gesloten gat wel. Hij wordt alleen bij inademen gespeeld. Men ziet het ook in de handen van het aardewerken Tang grafbeeldje Soortgelijke instrumenten zijn in bijna alle Oost-Aziatische landen in gebruik: In Japan de
sho, in Laos de
khen etcetera.
De Chinese cultuur is buitengewoon oud: er zijn archeologische vondsten van 5000 jaar geleden en in het genoemde graf van Markies Yi is een volledig klokkenspel Bianzhong gevonden: 65 grote klokken in een chromatische toonreeks over drie volledige octaven, nog uitgebreid met twee octaven diatonisch. De grootste klok heeft een lengte van 1,54 m! Chinese muziek maakt evenwel gebruik van een pentatonische toonladder: vijf tonen in het octaaf; uit het klokkenspel werd een pentatonische selectie gemaakt waarop werd gespeeld. In tegenstelling tot van de Oudgriekse cultuur zijn de toonhoogten van oud-China door de klokken precies bekend.
In figuur 2, 3 en 4 zijn nog wat Oost-Aziatische instrumenten afgebeeld. De
yanqin
is een hakkebord waar met lichte bamboestokjes op wordt geslagen. Hij is afgeleid van de
santur uit Iran en de naam betekent oorspronkelijk ‘buitenlandse citer’ maar de betekenis is verschoven naar ‘geprezen citer’. De mooi gelakte doos heeft een sierlijke vorm en toont de ‘8 onsterfelijken’. (Ba Xian
of Acht Onsterfelijken zijn gelukssymbolen uit de taoïstische Chinese mythologie. Het zijn geen goden, alhoewel ze vaak als zodanig worden beschouwd).
Van Acht 1989
Jenny F. So 2000
Alexander Buchner, 1971
Reinhard 1956
Figuur 3: De
sanxiang
is een tokkelinstrument met drie snaren, wat de naam dan ook betekent . De zangbodem is gemaakt van pytonhuid. Hij heeft als voorbeeld gediend voor de Japanse
samisen, wat eveneens driesnaar betekent.
Voor opening tijdens vakantiedagen: zie actuele openingstijden
Maandag t/m donderdag open voor een groepsafspraak (min 8 personen).
Neem hiervoor
contact
op via mail of telefoon
TOEGANGSPRIJZEN
Volwassenen € 8,00
Kinderen t/m 18 jaar € 4,00
Kinderen t/m 5 jaar gratis
Museumjaarkaart niet geldig
Bankrekeningnummer NL12RABO0385190913
KVK nummer 04067501
BTW nummer 812726340B01
Wij zijn een ANBI-stichting
Bij rechten voorbehouden | Museum Vosbergen Muziekinstrumenten